فیتنس بوکسینگ چیست؟

فیتنس بوکسینگ یا به‌طور دقیق‌تر فیتنس کیک بوکسینگ، انجام تمرینات ورزشی در کنار ورزش رزمی کیک بوکس است. در گذشته وقتی کسی از ورزش بوکس یا کیک بوکس نام می‌برد مردم معمولا به یاد قهرمانان بزرگ بوکس مانند تایسون می‌افتادند، اما امروزه فیتنس بوکسینگ باعث شده تا بسیاری از مردم عادی بتوانند در کنار امور روزمره خود به یادگیری ورزش کیک بوکسینگ به‌همراه تناسب اندام نیز بروند.

فیتنس بوکسینگ اجزای مختلف بدن را با ورزش رزمی کیک بوکس ترکیب می‌کند و از تکنیک‌های کیک بوکسینگ و ضربات با دست و پا استفاده می‌کند. فرق اصلی این رشته ورزشی با بوکس یا کیک بوکس سنتی این است که بوکس سنتی به یک شریک ورزشی نیاز دارد تا با او تمرین کنید یا مسابقه بدهید ولی فیتنس بوکسینگ شامل ضربات مشت و پا به کیسه بوکس یا هوا(شادو زدن) می‌شود و به‌طور معمول در یک کلاس ورزشی یا سالن زیر نظر مربی برگزار می‌گردد.

تمامی فنون و اصول کیک بوکسینگ روی چند پایه مستقر است: تفکر، زمان بندی، دفاع، فاصله، تکنیک، قدرت و فریب

قبل از هرگونه اقدام در رشته‌ی کیک بوکسینگ باید ذهن خالی و اماده داشته باشیم، روی ضربات تسلط داشته باشیم، حرکات حریف مقابل را زیر نظر داشته باشیم، فاصله‌مان را حفظ کنیم، با حفظ قدرت بدنی، تکنیک‌ها و ضربات دست و پا را هماهنگ کنیم و آماده حمله بشیم و در هر قسمت امادگی دفاع از خود در مقابل حریفمان را داشته باشیم.

کلاس‌های فیتنس بوکسینگ ترکیبی از تمرینات هوازی، گرم کردن، سرد کردن، حرکات کششی و مهمتر از همه حرکات بدنسازی است. حرکات سریع در رشته ورزشی فیتنس بوکسینگ باعث افزایش انعطاف پذیری، تعادل و واکنش بهتر در شما می‌شود و به شما کمک می‌کند در حین یک ساعت تمرین حدود 500 کالری بسوزانید.

شیهان مجتبی در حال انجام فیتنیس بوکسینگ

کلاس‌های فیتنس بوکسینگ

روند کلاس های اموزش فیتنس بوکسینگ در ابتدا با ادای احترام به استاد و کلاس در بدو ورود به کلاس اغاز می‌شود. سپس به گرم کردن همراه نرم دویدن و انجام حرکات کششی و انجام یک‌ سری حرکات هوازی و بدن سازی میپردازیم و بعد از آن تکنیک‌ها و ضربات کیک بوکسینگ توسط مربی آموزش داده می‌شود و شما این ضربات را به صورت شادو زدن روی هوا و مقابل آیینه یا روی کیسه بوکس یا در نهایت روی به روی حریف تمرینی به صورت اسپارینگ تمرین می‌کنید. حداقل وسایل لازم جهت تمرین در کلاس‌های فیتنس بوکسینگ باند کشی، دستکش و پا کش می‌باشند. در آخر کلاس هم به انجام حرکات کششی به جهت سرد کردن میپردازیم و با ادای احترام به مربی، به کلاس خاتمه میدهیم. در کلاس‌های فیتنس بوکسینگ ما همگی لباس‌های یکدست میپوشیم چون همگی دوست، رفیق و برابر هستیم و در کنار یکدیگر از تمرین کردن لذت میبریم. درجه بندی بچه‌های کلاس از روی کمربند‌های آنها معین می‌شود. کمربند‌ها از رنگ سفید برای ورزشکاران تازه‌کار شروع می‌شود سپس از رنگ‌های زرد، سبز، آبی، قرمز تا کمربند مشکی دان 1 به عنوان یک مبارز ادامه دارد. مهمترین نکته برای یک ورزشکار حرفه‌ای داشتن نظم و ادب در کنار احترام به یکدیگر است. نظم و انظباط، رعایت وقت شناسی ، تمارین گروهی و ورزش دسته جمعی و احترام به استاد و بزرگانمان من جمله مواردی است که در کلاس های فیتنس بوکسینگ یاد می‌گیریم.

به‌خاطر داشته باشید در رشته ورزشی فیتنس بوکسینگ مهمترین بخش تمرین، انجام حرکات کششی و بدن‌سازی است.

عکس شیهان مجتبی ازادیان بهترین مربی کیک بوکس ایران

ادای احترام در ورزش فیتنس بوکسینگ

احترام در ورزش فیتنس بوکسینگ یک اصل است. احترام به استاد، احترام به کلاس تمرینی، احترام به هم کلاسی و احترام به لباس. احترام و اطاعت پذیری همانند یک سرباز، دو حکم اخلاقی جدا نشدنی در کلاس‌های آموزش فیتنس بوکسینگ هستند. در کلاس فیتنس کیک بوکس ما برای ادای احترام از کلمه اوس(Osu) به‌همراه بالا گرفتن دست‌ها روبروی سینه به صورت مشت شده، استفاده می‌کنیم. در ابتدا در بدو ورود به کلاس ما به معنی سلام اوس می‌گوییم. در انتهای کلاس به جای خداحافظی اوس می‌گوییم. برای تشکر از استاد اوس می‌گوییم. اوس معانی مختلفی دارد. سلام، خداحافظ، متشکرم، ببخشید، فهمیدم، خوب و خسته نباشید و .. از جمله معانی کلمه اوس می‌باشد.

البته در بعضی موارد معنای دیگری برای کلمه اوس گفته شده که به معنی اراده و پشتکار است. پس اگر وارد جلسه‌ی تمرینی‌ای شدید و کلمه‌ی اوس را با شدت شنیدید بدونید رزمی کاران و اساتید اون باشگاه به راحتی تسلیم نمی‌شوند و با اراده و عزم راسخ ورزش می‌کنند و ادامه میدهند.

فواید فیتنس بوکسینگ برای سلامتی جسمانی چیست؟

اصلی ترین دلیل محبوبیت فیتنس بوکسینگ این است که حرکات هوازی و قدرتی را در کنار یک ورزش رزمی به شما ارائه می‌دهد. علاوه بر این انجام فیتنس بوکسینگ سرگرم کننده است و باعث فرم‌دهی و زیبایی بدن شما می‌شود و حضور شما در یک کلاس ورزشی باعث تشویق و انگیزه بیشتر برای یادگیری و سلامتی می‌شود.

رشته‌ی ورزشی فیتنس بوکسینگ یکی از جذاب‌ترین راه‌ها برای سوزاندن کالری، کاهش وزن و تناسب اندام در کنار آموزش دفاع شخصی و ضربات کیک بوکس است.

برخی مزایای فیتنس بوکسینگ عبارتند از:

1. تقویت قدرت بدنی

2.سلامتی قلب و عروق

3.کالری سوزی و کنترل وزن

4.کاهش استرس و افزایش روحیه

5.تحریک ذهن به فکر کردن

6.تقویت اعتماد به نفس

7.تقویت مهارت خوددفاعی

8.افزایش تمرکز

9.تمرین برای رعایت نظم و انظباط در زندگی

فیتنس بوکسینگ یک ورزش دوره‌ای کوتاه مدت نیست بلکه یک سبک زندگی است که می‌تواند فوایدی بیشتر از عضله سازی و کاهش وزن به شما بدهد. شما نمی‌توانید یک روز صبح از خواب بیدار بشید و تصمیم بگیرید دیگر ورزش نکنید. این رشته‌ی ورزشی زیبا شما را جذب خود می‌کند و سبک زندگی شما را تغییر می‌دهد. با پول خیلی چیز‌ها میتوان خرید ولی سلامتی از معدود مواردی است که نمیتوان آنرا خرید، و سالم ماندن یکی از اولین ضرورت‌های داشتن یک زندگی شاد و رضایت بخش است. پس درنگ نکنید و فیتنس بوکسینگ را وارد زندگی خود کنید تا از مزیت‌های آن بهره ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *